Jesper Holmgren, vd på Kontorsgruppen, gick programmet Framtidssäkrad kompetensförsörjning hösten 2022. 
Vilka förväntningar hade du på programserien?

– Jag ville få tillgång till ett kontaktnät och kunskaper om hur vi ska jobba med rekrytering på ett modernt sätt. Det var fem år sedan vi anställde sist och då ringde vi Arbetsförmedlingen. Hur är rätta sättet idag? Facebook, LinkedIn eller är det fortfarande Arbetsförmedlingen?

Tycker du att programserien levt upp till dina förväntningar?

– Det blev lite djupare än vad jag trodde från början vilket varit positivt. Det viktigaste är att behålla den personal man har och att fokusera på kärnvärden och kulturen. Vi stannade upp lite i vår ledningsgrupp och rannsakade oss själva, hur tydligt är det på firman? Vi har en träff kvar och då har jag förhoppningar om att få konkreta tips på kanaler som finns idag för rekrytering och vad som fungerat bäst för deltagarföretagen.

Vilka metoder har/har du haft användning av?

– Spindeldiagrammet för självskattning har vi använt oss av i ledningsgruppen. Det är bra och intressant för att se om vi rör oss framåt. Även medarbetarhjulet har varit bra.

Har du gjort någon förflyttning utifrån de framgångsfaktorer som du skattat dig i inledningsvis via spindeln? 

– Vi har förflyttat oss bara genom att ha den här dialogen internt. Det tar lite tid att få det att bli ett arbetssätt. Vi har fokuserat på strategiarbete för att få till ett fundament i det fortsatta arbetet med kompetensförsörjningen. 

Har det väckt några speciella tankar hos dig efter de berättelser du fått till dig eller det du delat med dig av under era träffar?

– Det har varit nyttigt och lärorikt. Jag har blivit inspirerad av de andra deltagarna och det har gett energi till vårt arbete på Kontorsgruppen.

Andra mervärden som utbildningen gett dig?

– Jag har fått direkt feedback från gruppen gällande hur vi ska profilera oss utåt mot till exempel kunder. Den återkopplingen har jag stor nytta av.

Finns det något som du saknat i utbildningen?

– Dokumentation på saker vi gått igenom. Mycket av programserien bygger på att deltagarna ska dela sina erfarenheter och på så sätt skapa nya insikter. Det hade varit bra med en sammanfattning efter varje möte, då väcks det enklare till liv igen i efterhand.

 Vilken är den största utmaningen just nu?

– På sikt är det att hitta kompetent personal då vi är i en smal bransch. Var ska vi hitta medarbetare i framtiden? Vi ser att det är hård konkurrens på marknaden för den personalkategori vi behöver.

Vilket är ditt tips till andra företag och organisationer som står inför samma typ av utmaningar som dig?

– Börja med den egna personalen, se till att de mår bra och stannar genom att skapa en bra atmosfär. Börjar du få personalomsättning blir det kostsamt. Personalen ska inte gå för att de inte trivs, utan för att de vill utvecklas åt något annat håll.

Något annat du vill dela med dig?

– Att dela kunskap är ett otroligt bra sätt att lära sig nya saker och få ny inspiration.

Läs mer om utbildningen >>