Hej Karin, Vad jobbar du med på Luleå Business Region?
– Jag jobbar som affärsutvecklare inom besöksnäringen och med inriktning mot privatresande. I mitt jobb har jag nytta av min kommunikations- och marknadsföringsbakgrund och har både en införsäljande roll mot internationellt återförsäljarled för att öka antalet besökare till Luleå och en coachande roll gentemot företagen som står för destinationens utbud. Så att efterfrågan och utbudet matchar varandra. Det är även viktigt att hjälpa de små besöksnäringsföretagen att öka sin exportmognad och digitala marknadsföring.
Ett av de projektet jag jobbar i tillsammans med 30-tal projektkollegor är det regionala besöksnäringsprojektet Business Capacity Development.
Vad är den hetaste frågan inom besöksnäringen nu?
– Skulle nog säga att det är den totala digitaliseringsprocess företagen nu behöver genomföra – både sälj och marknadsföring och där räcker inte alltid företagens egna hemsidor till för att nå ut. Pandemin har medfört att allt har blivit mer digitaliserat. Coachande kan ibland också behövas kring strukturerad paketering av besöksutbudet och att jobba med sitt företags varumärke i alla kanaler.
Vad inspirerar dig?
– Det är när jag ser att våra lokala besöksnäringsföretag med hjälp av de insatser jag varit inblandade i gör framsteg i sin exportmognad och sin marknadsföring och digitala sälj. Jag blir också inspirerad av att jobba med internationella kontakter för att få fler att upptäcka Luleå.
Om du skulle nämna något som få personer känner till om dig, vad skulle det vara?
– Jag är en flitig, på gränsen till nördig svampplockare och hobbyodlare.