1. COACHANDE LEDARSKAP
    Skapa delaktighet, se bekräfta, motivera, engagera.

  2. VÄRDEGRUND, FÖRETAGSKULTUR
    Kärnvärden, människosyn, ledarskap, medarbetarskap, jämställdhet, mångfald, öppenhet för olikheter, beteende internt/externt.

  3. INTERNKOMMUNIKATION
    Hur kommunicerar vi? Mötesstruktur, hur låter vi? Stämning, goda relationer, vilken känsla vill vi förmedla? Hur hanterar vi konflikter? Hur är vi inkluderande? Är medarbetarna goda ambassadörer?

  4. FLEXIBLA ARBETSFÖRHÅLLANDEN
    Familjevänligt, möjlighet till distansarbete, balans i livet, utvecklande arbetsuppgifter, utveckling inom företaget (karriär).

  5. HÅLLBARHET OCH MILJÖ
    Vad menar vi? Finns policys? Hur jobbar vi med ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet, t ex med personalfrågor? Har vi ett socialt ansvarstagande, CSR? Hur kommunicerar vi vårt hållbarhetstänk? Det här ska inte vara en specialistfråga inom företaget utan generell kunskap som ska genomsyra verksamheten och alla ska kunna svara på.

  6. ORGANISATION
    Finns rutiner, funktions-/arbetsbeskrivningar? Personalhandbok? Fysisk och psykosocial arbetsmiljö, externa ledamöter i styrelsen?

  7. NY TEKNIK
    Är vi positiva/negativa? Tar vi till oss ny teknik utifrån, har vi en genomtänkt strategi? Nyttjar vi ny teknik som underlättar, till exempel appar i mobiler för produktion och administration.

  8. AFFÄRSPLAN/STRATEGI
    Finns affärsplan, är den nedbruten och tydlig för medarbetarna: Vad behöver var och en göra för att nå målen? Läggs tid på strategisk utveckling och reflektion? Sker regelbunden omvärldsbevakning av till exempel trender, beteendeförändringar, etc? Finns perspektiv på kort och lång sikt?

  9. MARKNADSPLAN/STRATEGI
    Vilka marknader ska vi vara på? Hur når vi dessa?

  10. KOMMUNIKATIONSSTRATEGI (EXTERNT)
    Vad vill vi kommunicera ? Våra produkter/tjänster/ Employer Branding och hur gör vi detta?

  11. REKRYTERINGFinns en strukturerad rekryteringsprocess? Kravprofil, annonsering, urval, intervju, avstämning, tester, referenser, uppföljning.